رفع تیرگی زیر بغل: بررسی همه روش ها

انواع روش های رفع تیرگی زیربغل

در این مقاله، ما به شما کمک می‌کنیم تا بیشتر بدانید که چه چیزی باعث تیرگی زیر بغل می‌شود، چگونه می‌توانید از تیره شدن آن‌ها جلوگیری کنید و از چه گزینه‌هایی برای رفع تیرگی زیر بغل خود استفاده کنید.


رفع تیرگی زیر بغل: علل، پیشگیری و درمان

تیرگی زیر بغل، یک ویژگی پوستی که برخی افراد ممکن است با آن روبرو شوند، مسئله‌ای است که در مورد زیبایی و بهداشت پوست مطرح می‌شود. تغییرات رنگ این ناحیه حساس از بدن می‌تواند برای بسیاری از افراد موضوع نگرانی باشد. تیرگی زیر بغل ممکن است از طریق عوامل مختلفی ایجاد شود البته تشخیص دقیق دلیل نیاز به مشاوره با پزشک دارد.

نکات مهم پیشگیری از تیرگی زیر بغل

برخی از دلایل شایع تیرگی زیر بغل عبارتند از:

  1. اصطکاک پوست پوست زیر بغل با لباس‌های تنگ و چسبان
  2. تغییرات هورمونی، به ویژه در دوران بارداری یا دریافت کنتراسپتیوها
  3. تعریق بیش از حد
  4. عوامل ژنتیکی
  5. تحریک ناشی از اصلاح نامناسب
  6. استفاده از محصولات شیمیایی ضد تعریق و خوشبو کننده

اگر با مشکل تیرگی زیر بغل مواجه هستید و این مسئله برای شما مهم است، بهتر است با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید تا دلیل این تغییر رنگ را تشخیص دهید و راه‌های مناسب برای مدیریت آن را بررسی کنید.


چگونه زیر بغل تیره را روشن کنیم

در حالی که تعداد زیادی از درمان های خانگی وجود دارد که ادعا می کنند به رفع تیرگی زیر بغل شما کمک می کنند، پزکان متخصص کلینیک صد توصیه میکنند که بهتر است با موارد زیر شروع کنید:

  • از پوشیدن لباس های تنگ و خشن خودداری کنید.

با ترجیح دادن پوشیدن لباس های غیرچسبان به جای لباس های تنگ، هوا را خنک نگه دارید. این امر اصطکاک زیربغل شما را با هر حرکت به شدت کاهش می دهد. به علاوه، در طول روز احساس راحتی و آرامش بیشتری خواهید داشت.  

  • یک روال اصلاح ایمن تر ایجاد کنید.

اصلاح یک روتین روزمره است که ممکن است متوجه نشویم که در تمام مدت آن را خیلی خشن انجام داده ایم. عادات اصلاح خود را تغییر دهید تا مطمئن شوید که زیر بغل شما کمترین اصطکاک را تجربه می کند.

همیشه از یک روان کننده مانند کرم موبر استفاده کنید و وقتی تیغ خود را کدر کرد آن را عوض کنید تا از بریدگی و التهابات پوستی جلوگیری شود. برای تسکین پوست پس از اصلاح، یک لوسیون مرطوب کننده و ضد التهاب را روی آن ناحیه بمالید.

  • از نظافت کامل زیر بغل خود مطمئن شوید

ممکن است هنگام دوش گرفتن زیربغل توجه نداشته باشد، بنابراین می تواند منجر به تجمع سلول های مرده پوست در زیر بغل شما شود. جدا از اینکه پوست شما را کدر می کند، سلول های مرده پوست نیز باعث می شوند پوست رنگدانه های بیشتری تولید کند که منجر به تیره شدن زیر بغل می شود. به همین با دقت بیشتری زیر بغل خود را نظافت کنید.

  • یک دئودورانت ملایم انتخاب کنید

هنگام خرید دئودورانت به لیست مواد تشکیل دهنده توجه کنید. از محصولاتی که دارای عناصر مسدود کننده مانند آلومینیوم و محرک هایی مانند الکل هستند دوری کنید. اگر پوست حساسی دارید، به دنبال دئودورانت های بدون عطر و مرطوب کننده بروید.

درمان های خانگی را با احتیاط امتحان کنید

اینترنت پر از مطالبی است که در مورد درمان های خانگی برای رفع تیرگی زیر بغل راهکارهایی داده اند، مانند استفاده از آب سیب زمینی رنده شده، استفاده از روغن زرده تخم مرغ و مواردی ازین دست، اما متخصصین پوست کلینیک 100 متقاعد نشده اند که این درمان‌های تیره زیر بغل موثر هستند، اما استفاده از لیمو برای کمک به روشن شدن ناحیه زیر بغل تایید می‌کنند.

لیمو حاوی اسید سیتریک است. اسید سیتریک به حل شدن لایه بیرونی پوست کمک می کند. این بسیار شبیه به استفاده از شوینده صورت اسید گلیکولیک برای نازک کردن پوست صورت است.

می توانید برش های لیمو را زیر بغل خود بمالید. 10 دقیقه صبر کنید و سپس محل را با آب خنک بشویید و بگذارید خشک شود. روش دیگر شامل مخلوط کردن آب لیمو با زردچوبه برای تهیه خمیر زیر بغل است. به زیر بغل خود بمالید و 30 دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد بشویید.

این مواد را با تسکین دهنده هایی مانند آلوئه ورا و خیار مخلوط کنید که می تواند پوست را آبرسانی و تغذیه کند.

مانند هر درمان خانگی، بهتر است ابتدا با یک پزشک صحبت کنید. و مراقب باشید که از این روش ها زیاد استفاده نکنید، زیرا لایه برداری بیش از حد می تواند باعث تحریک شود.


درمان های پزشکی برای رفع تیرگی  زیر بغل

اگر با تغییر محصولات و درمان‌های خانگی در رفع تیرگی زیر بغل شما تاثیری نداشت درمان دارویی پس از آنالیز تیرگی زیر بغل و درک علت، درمان دارویی مشخص می شود. بر این اساس، پزشک ممکن است یکی از این درمان ها را تجویز کند:       

  • لوسیون ها و پمادهای حاوی هیدروکینون یا ترتینوئین.
  • حذف رنگدانه از طریق لیزر درمانی
  • لایه برداری پوست. این امر با استفاده از اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی امکان پذیر است.
  • برای پاکسازی پوست، ممکن است فرآیند درم ابریژن یا میکرودرم ابریژن توصیه شود.
  • در صورت تشخیص بیماری مانند اریتراسما، می توان داروهای خوراکی مانند پنی سیلین را تجویز کرد.
  • اریترومایسین موضعی و کلیندامایسین نیز برخی از گزینه های دارویی برای درمان هستند.

سخن پایانی

مشکل تیره شدن زیر بغل مشکلی است که بسیاری با آن مواجه هستند. بسیاری از کرم‌ها یا داروهای بدون نسخه برای کمک به خلاص شدن از شر تیرگی زیر بغل پیدا خواهید کرد. اما ابتدا، کار با متخصصین پوست و در نظر گرفتن علت پزشکی زمینه ای برای رنگدانه های تیره بازوها ضروری است زیرا درمان نیمی از مشکل را حل می کند. و هنگامی که متوجه شدید، برگردید و داروهایی را بیابید که می توانند به شما کمک کنند تا از شر سیاهی زیر بغل خلاص شوید.

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید