عوارض سوراخ کردن گوش

سوراخ کردن گوش چه عوارضی دارد-در مورد پیرسینگ گوش بیشتر بدانیم

سوراخ کردن گوش معمولا کار بی خطری است. رعایت نکته های توصیه شده و مراقبت های انجام شده پس از سوراخ کردن، روند ترمیم بدون عارضه را بعد از پیرسینگ گوش تضمین می کند. با این حال، ممکن است عوارضی ایجاد شود. پس بهتر است بدانید که در چه مواردی دچار عوارض میشوید.


پیرسینگ عفونی چیست؟

پیرسینگ گوش با ایجاد سوراخی از لاله گوش یا غضروف گوش میانی یا بالایی انجام میشود . عفونت پیرسینگ گوش ممکن است قرمز، متورم، دردناک، گرم، خارش یا حساس باشد. گاهی اوقات، سوراخ کردن خون یا چرک سفید، زرد یا سبز ترشح می کند.

پیرسینگ جدید یک زخم باز است که ممکن است چندین هفته طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. در این مدت، هر گونه باکتری که وارد زخم شود می تواند منجر به عفونت شود.


انواع عفونت سوراخ کردن گوش

دو نوع اصلی سوراخ کردن گوش از طریق لاله گوش و از طریق غضروف گوش می باشد.

لاله گوش شما گوشتی و چرب است و جریان خون قوی دارد . آنها به سرعت بهبود می یابند و خطر سوراخ شدن لاله گوش عفونی را کاهش می دهند.

گوش فوقانی شما غضروفی است، یک بافت ضخیم و سفت با جریان خون کمتر. سوراخ کردن گوش فوقانی بیشتر احتمال دارد که عفونی شود و عفونت گوش فوقانی گاهی جدی است.


عفونت گوش ناشی از سوراخ کردن چقدر شایع است؟

سالانه میلیون ها نفر گوش خود را سوراخ می کنند و اکثر آنها هیچ عارضه جدی ندارند. با این حال، برای پیرسینگ های جدید، سوزش و عفونت خفیف شایع است. در بیشتر موارد، عفونت ها جدی نیستند و به سرعت برطرف می شوند.

در یک مطالعه، 35 درصد از افرادی که گوش سوراخ شده داشتند، یک یا چند مورد از عوارض زیر را داشتند:

  • عفونت جزئی : 77٪.
  • واکنش آلرژیک : 43٪.
  • تشکیل بافت اسکار ( کلوئید ) : 2.5٪.
  • پارگی ناشی از ضربه : 2.5٪.

پیرسینگ عفونی چگونه است؟

مقداری درد و قرمزی بخشی از روند طبیعی درمان گوش سوراخ شده است. به راحتی می توان کسانی را که علائم عفونت دارند گیج کرد.

اگر برآمدگی در پشت گوش سوراخ شده باشد، لزوماً عفونی نیست. گاهی اوقات برجستگی های کوچکی به نام گرانولوما در اطراف سوراخ ایجاد می شود. این برجستگی ها مایع محبوس شده ای هستند که می توانید با فشرده کردن آنها با آب گرم آنها را درمان کنید.

اگر علائم زیر را داشته باشید، می دانید سوراخ کردن گوش شما عفونی است:

ترشحاتی که از پیرسینگ شما خارج می شود.
تب.
قرمزی، گرما یا تورم در اطراف پیرسینگ شما.
حساسیت در لاله گوش یا غضروف سوراخ شده شما.


علت عفونت سوراخ شدن گوش چیست؟

اگر باکتری وارد سوراخ جدیدی شود، می تواند منجر به عفونت شود. شما ممکن است پیرسینگ جدید خود را در معرض باکتری های مضر قرار دهید:

سوراخ کردن گوش در محیط های غیربهداشتی یا با وسایل غیر استریل.
لمس گوش های خود با دست های کثیف.
گوشواره های خود را قبل از بهبودی سوراخ کنید.
غفلت از تمیز کردن روزانه پیرسینگ جدید.
قبل از بهبود کامل سوراخ کردن، سر خود را در استخر، جکوزی، دریاچه یا رودخانه فرو کنید.


عوامل خطر عفونت سوراخ گوش چیست؟

موارد زیادی می تواند خطر ابتلا به عفونت ناشی از سوراخ کردن گوش را افزایش دهد. برخی از شرایط سلامتی می توانند بر سیستم ایمنی بدن و توانایی شما برای مبارزه با عفونت تأثیر بگذارند. این شرایط عبارتند از:

  • دیابت.
  • مشکلات قلبی
  • سیستم ایمنی ضعیف شده.

اگر استروئید یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا انجام سوراخ کردن بی خطر است یا خیر.


آیا سوراخ کردن گوش عوارض دارد؟

یک سوراخ کوچک در قسمتی از بدن، که طوری ایجاد می شود که حلقه یا سایر جواهرات را بتوان از آن رد کرد.
سوراخ کردن گوش می تواند ایمن و ساده باشد، اما دستورالعمل های مهمی وجود دارد که باید هنگام انجام آن رعایت کنید. اگر بدانید چگونه از گوش خود مراقبت کنید، احتمال عفونت را کاهش خواهید داد.
از انجایی که سوراخ کردن گوش بسیار رایج است، استانداردهای زیادی برای به حداقل رساندن عوارض وجود دارد، با این حال، سوراخ شدن گوش با خطراتی همراه است.


پیرسینگ گوش عفونی چه عوارضی دارد؟

درمان نشدن پیرسینگ عفونی می تواند منجر به عفونت شدیدتر یا آبسه (ناحیه متورم پر از چرک) شود.

پیرسینگ گوش فوقانی احتمال عفونت بیشتری دارد. در صورت عدم درمان، این عفونت‌ها می‌توانند منجر به وضعیتی به نام پریکندریت شوند . عفونت همچنین می تواند به بدن شما سرایت کند (عفونت سیستمیک).

در برخی موارد، عفونت می تواند باعث بسته شدن پیرسینگ شما شود.


سوراخ کردن گوش چطور انجام میشود؟

بعد از مراجعه به کلینیکی که برای سوراخ کردن خود انتخاب کردید و پزشک  با سوزن یا تفنگ سوراخ کننده یک نقطه ای یا نقاطی از گوش که انتخاب کردی سوراخ ایجاد می کند. سپس سوراخ کننده یک گوشواره را در سوراخ قرار می دهد.
در حالی که سوراخ کردن گوش بسیار رایج است، خطرات جدی را به همراه دارد. رایج ترین عوارض (اگرچه همه نسبتاً نادر هستند) عبارتند از:

  • آبسه
  • واکنش آلرژیک
  • پریکندریت
  • عفونت
  • اسکار کلوئیدی
  • پارگی ضربه ای

سایر مشکلات ممکن است شامل خونریزی، تورم، HIV ،هپاتیت ،جای زخم و واکنش به جواهرات باشد.


چه مواردی علائم عفونت زخم گوش است؟

اگر بهداشت مناسب رعایت نشود، خطر ابتلا به عفونت افزایش می یابد. باید گوش‌های خود را به دقت تمیز کنید و قبل از دست زدن به سوراخ‌های جدید یا تعویض گوشواره، دست‌های خود را بشویید.
علائم عفونت عبارتند از قرمزی و سوزش در محل، ترشح چرک یا مایع (به خصوص اگر بوی بدی داشته باشد)، تب و کاهش فشار خون در موارد بسیار شدید. وقتی غضروف گوش بر خلاف لاله گوش سوراخ شود، خطر عفونت بیشتر است. از آنجایی که غضروف جریان خون کمتری دارد، رسیدن گلبول های سفید ضد عفونت به محل عفونت و انجام کار خود را دشوار می کند.



درمان های ضروری در صورت بروز عوارض بعد از سوراخ کردن گوش

اگر بعد از سوراخ کردن گوش عوارضی دارید، ممکن است برخی از درمان‌های زیر ضروری باشد.

  • همیشه بهتر است قبل از شروع یک درمان خاص برای عوارض مربوط به سوراخ کردن گوش با یک پزشک مشورت کنید.
  • آبسه ها و عفونت های مربوط به گوش سوراخ شده معمولاً به آنتی بیوتیک خوراکی پاسخ می دهند. عفونت های سطحی پوست را می توان با آنتی بیوتیک های موضعی به بهترین وجه درمان کرد.
  • واکنش های آلرژیک معمولاً توسط فلزات خاصی مانند نیکل ایجاد می شود. از فلزاتی که به آنها حساسیت دارید اجتناب کنید و از استروئیدهای موضعی برای کمک به بهبود سریعتر واکنش آلرژیک استفاده کنید.
  • اسکار کلوئید به طور کلی نیاز به برداشتن جراحی، تزریق کورتیکواستروئید، یا پرتودرمانی یا لیزر درمانی دارد.
  • پارگی ناشی از ضربه که گوشواره ممکن است با بخیه زدن گوش (برای پارگی های ساده) یا جراحی برای پارگی های شدید
  • اگر سوراخ بسته شد، باید سه ماه صبر کنید و گوشواره را در نقطه دیگری قرار دهید که در آن بافت اسکار ایجاد نشده باشد.

چگونه می توانم از عفونت گوش سوراخ شده جلوگیری کنم؟

مراقبت خوب از پیرسینگ برای جلوگیری از عفونت کلیدی است. تو باید:

گوشواره های خود را در روز و شب بگذارید تا سوراخ ها به طور کامل بهبود یابند که ممکن است تا شش هفته طول بکشد.
قبل از لمس لاله گوش یا غضروف دست های خود را بشویید.
پیرسینگ خود را دو بار در روز با یک صابون ملایم یا پاک کننده بشویید.
پس از شستن پیرسینگ خود را با دقت بشویید.
دو بار در روز الکل و/یا پماد آنتی بیوتیک را روی ناحیه مورد نظر بمالید.
هر روز پس از استفاده از پماد آنتی بیوتیک یا ژل نفتی برای روان کردن سوراخ ها، گوشواره های خود را به آرامی بچرخانید.


چه زمانی برای عفونت سوراخ گوش به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تجربه کردید باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید:

  • لرز یا تب.
  • گوشواره یا بند گوشواره ای که حرکت نمی کند یا در گوش شما فرو می رود.
  • قرمزی، تورم و درد در لاله گوش یا غضروف شما.
  • چرک زرد بدبو یا ترشحات ناشی از پیرسینگ شما.

نکته : اگر سوراخ بسته شد، باید سه ماه صبر کنید و گوشواره را در نقطه دیگری قرار دهید که در آن بافت اسکار ایجاد نشده باشد.

 


 

بر مراحل ایمنی پافشاری کنید

برای اطمینان از اینکه پیرسینگ شما با خیال راحت انجام می شود، این سوالات را بپرسید:

چه کسی پیرسینگ انجام می دهد؟ به یک استودیوی پیرسینگ یا فروشگاهی بروید که کارمندان به درستی آموزش دیده است. سعی نکنید خود را سوراخ کنید. و اجازه ندهید دوستی که آموزش ندارد پیرسینگ را انجام دهد.

قوانین سوراخ کردن و صدور مجوز از ایالت به ایالت دیگر متفاوت است. برای اطلاعات در مورد مجوزها و مقررات محلی، با اداره بهداشت شهر، شهرستان یا ایالت خود تماس بگیرید.

آیا سوراخ کننده دستکش می پوشد؟ افرادی که پیرسینگ انجام می دهند باید دست های خود را بشویند و برای هر سوراخ کردن یک جفت دستکش یکبار مصرف تازه بپوشند.
آیا سوراخ کننده از تجهیزات مناسب استفاده می کند؟ برخی فروشگاه ها از تفنگ های سوراخ کننده برای سوراخ کردن لاله گوش استفاده می کنند. اما انجمن سوراخ‌کننده‌های حرفه‌ای هشدار می‌دهد که تفنگ‌های سوراخ‌دار قابل استفاده مجدد را نمی‌توان به درستی استریل کرد. که خطر عفونت را افزایش می دهد. تفنگ های قابل استفاده مجدد نیز ممکن است به بافت گوش آسیب برساند. به دنبال سوراخ‌کننده‌ای باشید که از یک سوزن تازه، استریل و یکبارمصرف برای ایجاد سوراخ استفاده می‌کند و سپس تکه‌ای از جواهرات را در آن فرو می‌کند.
آیا سوراخ کننده تجهیزاتی را که باید دوباره استفاده شود را استریل می کند؟ مطمئن شوید که سوراخ کننده یک دستگاه استریلیزاسیون حرارتی به نام اتوکلاو دارد. پس از هر سوراخ کردن، دستگاه باید برای استریل کردن تجهیزاتی که باید دوباره استفاده شود استفاده شود.
آیا سوراخ کننده از جواهرات ضد حساسیت استفاده می کند؟ جواهراتی که ضد حساسیت هستند خطر کمی برای ایجاد واکنش آلرژیک دارند. این نوع جواهرات تمایل دارند از فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ جراحی، تیتانیوم، نیوبیم یا طلای 14 یا 18 عیار ساخته شوند.

مراقب پیرسینگ خود باشید

پوست اطراف پیرسینگ جدید ممکن است برای چند روز متورم، قرمز و حساس باشد. ممکن است کمی خونریزی کند. اگر تورم، قرمزی و خونریزی بیش از چند روز طول بکشد، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. درمان فوری می تواند به جلوگیری از مشکلات پزشکی مرتبط با پیرسینگ که می تواند جدی شود کمک کند.

برای جلوگیری از عفونت و پیشرفت در بهبودی:

پیرسینگ های دهان را با دهانشویه تمیز کنید. اگر زبان، لب یا گونه خود را سوراخ کرده اید، پس از هر وعده غذایی و قبل از رفتن به رختخواب، دهان خود را با یک دهان شویه بدون الکل و ضد عفونی کننده بشویید. از یک مسواک نرم برای تمیز کردن اطراف جواهرات و ناحیه سوراخ شده هر روز استفاده کنید. این به حذف باکتری ها و پلاک ها کمک می کند.
پیرسینگ پوست تمیز. اگر پوست خود را سوراخ کرده اید، روزی دو بار ناحیه اطراف پیرسینگ را تمیز کنید. می توانید از محلول نمک ساخته شده برای تمیز کردن زخم یا آب و صابون استفاده کنید. از پراکسید هیدروژن، ید یا سایر محصولات خشن برای تمیز کردن سوراخ استفاده نکنید. آنها می توانند به پوست سوراخ شده آسیب بزنند. قبل از تمیز کردن پیرسینگ دست های خود را بشویید.
شنا نرو تا زمان بهبودی سوراخ کردن، از استخر، جکوزی، رودخانه، دریاچه و دیگر آب‌ها دوری کنید.
در حین بهبودی، پیرسینگ را به حال خود رها کنید. به یک سوراخ جدید دست نزنید یا جواهرات را نپیچانید مگر اینکه در حال تمیز کردن آن هستید. لباس را دور از سوراخ نگه دارید. مالش یا اصطکاک بیش از حد می تواند پوست شما را تحریک کرده و بهبودی را به تاخیر بیاندازد.
جواهرات را در جای خود نگه دارید. بیشتر پیرسینگ ها در عرض حدود شش هفته بهبود می یابند. اما برخی از آنها ممکن است چندین ماه یا بیشتر طول بکشد تا بهبود یابند. برای باز نگه داشتن سوراخ سوراخ شده، همیشه در این مدت جواهرات را حتی در شب در جای خود بگذارید.


چه سوالاتی باید از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسم؟

ممکن است بخواهید از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید:

  • چگونه می توانم بفهمم که عفونت از بین رفته است؟
  • چه زمانی برداشتن گوشواره بی خطر است؟
  • آیا باید گوشواره هایم را تمیز کنم؟
  • آیا ممکن است گوش های من حتی پس از بهبودی پیرسینگ عفونی شود؟

یادداشتی از کلینیک 100

سوراخ کردن گوش اغلب یک روش ایمن و ساده است. حتما به یک سوراخ کننده مجرب که بهداشت را رعایت می کند مراجعه کنید. سوراخ های جدید خود را تمیز نگه دارید و گوشواره های خود را تا زمانی که سوراخ های شما به طور کامل بهبود نیافته اند در نیاورید. صبور باشید - با جلوگیری از عفونت در حال حاضر، می توانید سال ها از پیرسینگ های سالم خود لذت ببرید.


منبع

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/21503-infected-ear-piercing
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/piercings/art-20047317

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید